15 Ocak 2015 Perşembe

Boyhood / Çocukluk (2014)

- Anne, babam hala Alaska'da mı?
+ Amcan öyle diyor.
- Kutup ayılarını falan evcilleştiriyordur.
+ Evet, umarım ayılar da onu evcilleştiriyordur. 


Geçen gece Sinefesto'da dolanırken bu filmin eleştiri yazısına denk geldim. Böyle bir filmden haberim yoktu ama film epeyce popülermiş. Hatta 2014 yılına damgasını vurmuş. Before serisinin yönetmeni Richard Linklater tarihte bir ilke imza atmış.



Boyhood filmi 12 yılda çekilmiş. 12 yıl içinde aynı oyuncularla çektiği bu film, bir çocuğun büyümesi gelişmesi ve kendini bulmasını anlatıyor. 12 yılda aynı oyuncularla çekilmiş olan bu filmi izlerken oyuncuların da büyümelerine ve nasıl yaşlandıklarına tanık oluyorsunuz. Mesela bana göre en büyük değişim anne rolündeki Patricia Arquette'de yaşanıyor. Zaman içerisinde kilo alıyor, zayıflıyor, tekrar kilo alıyor, saç modeli değişiyor. Bir kadının yıllar içinde nasıl değiştiğini hayranlıkla gözlemliyorsunuz. Baba da çok fazla değişim yoktu. Ama başroldeki çocuk karakter Mason'daki değişim takdire şayandı. 

Yaşanılan dönemlerin etkilerini bir çocuğun üzerinde görmek güzeldi. 

Filmi başka bir açıdan değerlendirmek gerekirse; aslında film bir aile dramı. Çok küçük yaşta kazayla hamile kalmış bir anne, sorumluluk sahibi olmayan özgür bir baba ve iki çocuk.. Kadın 3 başarısız evlilik geçiriyor. Son iki koca alkolik psikopat çıkıyor. Çocukların bu üvey babalar yüzünden yaşadıkları problemleri aktarırken aynı zamanda özgürlüğüne düşkün öz babalarının da çocuklarıyla olan iletişimi de izleyiciye çok güzel sunuluyor. Bir aile olamasalar da harika bir baba olunabileceğini gösteriyorlar. Kadın yaşadığı tecrübeler yüzünden bir daha evlenmiyor ama adam ilginç bir şekilde kendine başka bir yuva kuruyor ve başarılı da oluyor. Filmde Mason'ın kendini bulması anlatılırken bu aile çatışmalarını da izliyorsunuz yani. 

Ama ben yine de bu 170 dakikalık (bana göre çook uzundu ve bir ara cidden sıkıldım) filmde aradığımı bulduğumu söyleyemem. Okuduğum eleştiriler hep olumluydu, ödüle de sahip bir filmdi. Doğal olarak beklenti yüksek oluyor. Belki beklentimi bu kadar yüksek tutmasam daha etkili olabilirdi. 

Film bittiğinde "Bu mudur yani?" dedim. Çünkü öyle biteceğini hiç düşünmemiştim. Şimdi düşününce aslında mantıklı. 18 oldu. Çocukluk bitti. Film de bitti. 

Yani diyeceğim o ki; merak edenler izleyebilir ama ben izlemesem de olurmuş. 

Not: Filmde en sevdiğim şey elbetteki country müzikleriydi. Ve bir de, It's Okay That's Love dizisinde herkesin favorisi olan, benim de hayatımın fon müziği dediğim Hero şarkısının bu filmde çalıyor olması benden artı puan almasına neden oldu. 

Filmin fragmanı:

http://youtu.be/Ys-mbHXyWX4

9 yorum:

  1. Şimdi izlesem mi izlemesem mi bilemedim :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim gibi evde olsan izlemeyi dene derdim ama senin zamanın kıymetli. İzlemesen de olur. :D

      Sil
    2. An itibari ile de Oscar adayı olmuş :)

      Sil
    3. Normaldir. O kadar eleştiri yazısından sonra ben de bekliyordum böyle bir şey. :)

      Sil
  2. Sinemaya gelmesini beklerken dvdye çıktığını gördüm ve keyfim kaçtı açıkçası. Evde de üç saat ayırmak lazım. Merak da ediyorum hani. Yazını okuduktan sonra bir süreliğine öteledim izlemeyi. Bakalım ne zaman vakit ayırabileceğim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok iyi bir film izleyicisi değilim. Olaylara daha çok bana yaşattığı duygular yönünden bakıyorum. Filmi de ona göre yorumluyorum. Ama 3 saat gerçekten de önemli bir zaman dilimi ve bu film için değer mi tartışılır. Sinema eleştirmenleri filmi çok övmüş. İzleyip izlememe kararı elbette sana ait. :) Ama ben dediğim gibi izlemesem de olurmuş. :)

      Sil
    2. Dün yazınızdan sonra merakıma yenik düşüp akşam izledim :D ve kesinlikle eleştirinize hak verdim. 3 saate yakın bir süre izledim ve sonunda "peki yani?" oldum. İçeriği de ilgimi çekmedi. Piyasada böyle dağılan ailelerin dramını anlatan çok daha iyi ve kapsamlı filmler varken hele..

      Sil
  3. İlk defa duyuyorum desem :/ Çok merak ettim şimdi...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fazladan kullanılabilir 3 saatin varsa izlemeni önerebilirim. Ama benim zamanım kıymetlidir diyorsan boşver gitsin. :))

      Sil