17 Kasım 2014 Pazartesi

Nazan Bekiroğlu - İsimle Ateş Arasında

"Seni seviyorum demek; ruhun ve bedenin bütün zerreleri zikre susamışken, söylenmezse ölmek demekti. Söylemem değildi mesele, söylemezsem ölmemdi. Biri, birisine seni seviyorum dediğinde fikrimce yer ile gök titrerdi." (sf. 133)


Nazan Bekiroğlu okumanın keyif verici ve düşündürücü olmasıyla birlikte yorucu olduğunu da daha önce çok kez tekrarlamışımdır. Nazan Bekiroğlu kitaplarını yeni başlayanlar için her ne kadar İsimle Ateş Arasında kitabı önerilse de, benim kendi fikrim, bu kitap yanlış bir seçim olurdu. 

İsimle Ateş Arasında kitabı içeriğinde birden çok hikayeyi barındırsa da aslında hepsi birbirinin aynı olan hikayeler. Kitap bir tarih kitabı olmakla birlikte, Osmanlı padişahlarının ve yeniçerilerin ağızlarından okuduğumuz bir gönül hikayelerinin kitabı aynı zamanda. Yeniçerilerin padişahlarına, padişahların 'kullarım' diye tabir ettikleri vatandaşlarına ve elbetteki askerlerine yani Yeniçerilerine ve pek tabi bir erkeğin bir kadına olan gönül bağlılıkları.. 

Kitap iki bölümden oluşup üç kalemde ilerliyor. İsim bölümünde iyi hal ve aşkın mutlu zamanlarını ele alırken, Ateş bölümü hüzünlü yok oluş ve ayrılığı anlatıyor. Kalemlerden biri Yeniçerilere, biri padişahlara bir diğeri ise kendine ait olmayan Mansur isimli aşığa ait. Yeniçeri ve padişahların kalemleri o kadar içtendi ki, okuduğunuz tarih ve anlattıkları bildiğiniz tarih kalıbının çok dışında şeyler aktarıyor okuyucuya. Tarih derslerinde ihanetleriyle tanıdığınız yeniçerilere acımaya bile başlayabiliyorsunuz. Ama beni en çok etkileyen şüphesiz aşık Mansur'un kalemiydi. 

Ve kitap bir buhurcunun aşkını anlattığından olsa gerek, kokunun hatıralarımızda nasıl yer tuttuğunu da açıkça göstermiş oldu Mansur'u aracı Nazan Bekiroğlu'nun kalemi. 

Devrik cümlelerin sultanı Nazan Bekiroğlu, bu kitabı yazarken nasıl bir ruh halindeydi bilemiyorum ama beni kasvetli ve hüzünlü bir hale soktuğu aşikar. Hiç Nazan Bekiroğlu okumamış birine çok tavsiye edemem ama Daha önce başka kitaplarını okumuş ve Nazan Hanım'ın kitaplarını, tarzını sevenler için kesinlikle okumalarını öneririm. 

Altını çizdiğim o kadar çok satır var ki, hepsini yazsam kitabı yazmış olurum sanırım. Aradan seçtiğim bir kaç alıntıyla yazıya son verebilirim sanırım. 

*Niyet, sevaba götürdüğü gibi günaha da açılan kapıymış. İnsan ikisinin arasında hem malûm hem meçhulmüş. (sf.23)

*Bütün ruhların bir araya toplandığı ezel meclisinde onun ismi benim kulağıma fısıldanmış olmalıydı. (sf.26)

*Bir kez kokunun taşıdığı hatıra içinde uyananın bir daha onu unutmasının imkanı ve ihtimali yoktu. (sf.85)

*Beni yoksul bırakacak kadar zengindi. Bana köle olamayacak kadar kendisine efendi. (sf.136)

*Kıymetler sıralamasında 'ben' daima 'sen'den daha önceydi. Ve bilmemek çoğu zaman hesapların en işe geliriydi. (sf.150)

*Alnımın çizgilerinin yitirmekten başka bir yazı yazmadığını okuduğumda merak ettim acının mahiyetini. (sf.180)

*Belki aşk hiç suçlamamanın adıydı. Bunu da ben başaramadım. Çünkü ben, azgın denizlerin dalgalarına kapılan toprak parçaları gibi aklın istilasına uğramıştım. (sf.187)

*Kalplerin taşıyıcılığı başka başkaydı. Taşınabilenden fazlasını vermese de Rab, bazen verilen, taşıyıcısını ezip geçiyordu...Hayatla ölüm tartılınca ölüm, bugünle yarın tartılınca yarın ağır geliyordu. (sf.254)


3 yorum:

  1. Blogumdaki ilk kitap tanıtımımdır bu kitap. Ve koyu bir Nazan Bekiroglu hayranı olarak da yeri bambaskadır. Cok etkilenerek [hatta bir cok kısımda aglaya aglaya] okumustum. Belki donemsel ruh halim, belki de hikayelerin icice gecmis kurgusu...

    "Meger ask indiği kalbi ihya ediyordu ya, ihya edemezse yok ediyordu. Kazasiz belasiz kurtulmanin imkani yoktu."

    Su cumle hislerime tercuman olabilir. Kac kez yazdım, icimden kac kez tekrarladım, kac kez mesaj attım; bilmiyorum.

    Sayende tekrar hatırladım bu kitabı, tesekkurler ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de Nazan Bekiroğlu okumayı çok seviyorum. Bu kitap da özeller arasında yerini aldı. Çok başkaydı çok..

      Sil
  2. çok başarılı bir paylaşım olmuş.
    Kuş İsimleri yöneticisi olarak başarılarınızın devamını diliyorum. Tags: erkek Kuş İsimleri - dişi Kuş İsimleri

    YanıtlaSil